Bomandsblog

Bloggere kan også tjene penge online – men hvor længe?

Det er ikke kun webshop som kan tjene penge online, heller ikke kun den voksende mængde af affiliate personligheder – men også bloggere. I det seneste par år er det blevet mere og mere populært at blogge, og på samme tid, er det blevet mere og mere populært for virksomheder, at samarbejde med disse blogs.

Og som med alt andet, så er der en fin balance imellem udbud og efterspørgsel, og muligheder for bloggerne for at tjene penge. Læs f.eks. her, hvordan en ”simpel” boligblog kan tjene op til 5.000 kr. om måneden. Stødt som blogmediet er vokset, er mulighederne for indtjening ligeså vokset – diverse former for affiliate programmer er kommet frem, og ligeså kontakt direkte imellem bloggerne og virksomhederne.

Hvad opnår virksomhederne igennem bloggere

BoligmagasinDer er nogle der vil mene, at kraften er flyttet fra magasinerne over til bloggerne, som grundet deres mere ”personlige” tilgang til læserne, da denne relation rent markedsføringsmæssigt, er mere ”værd”. Om dette er rigtigt vides ikke, men det er synligt at mange bloggere har en så god relation til deres målgruppe, at virksomhederne ”nemmere” kan få gavne af denne, end f.eks. igennem et stort etableret magasin-medie.

Spørgsmålet er, om bloggerne kan blive ved med at beholde denne relation til deres målgruppe – således virksomhederne forsat vil kunne se profit i, at samarbejde med dem.

Der har længe været tale om, at blogmediet var på vej væk fra denne relation, og bevægede sig tættere på f.eks. magasiner – en debat som især tog ved med den seneste udmelding fra Ombudsmanden (læs her), som satte krav til, hvordan markedsføring igennem bloggere skulle fremgå (synligt allerede i starten af indlægget).

Blog - lav en blog og tjene penge

Tidligere har det ikke altid være synligt, hvornår der var tale om en ”reklame” – dvs. hvornår en virksomhed havde betalt for indlægget (kontant eller igennem produkter). Dette ”styrkede” på mange punkter blogmediet, da det pludselig kunne fremstå som en objektiv anderkendelse af brandet, fremfor den faktiske reklame der var tale om.

Kun fremtiden vil vise, hvorvidt blogmediet kan forsætte med at opretholde deres nuværende indtjening – og i forlængelse heraf – om virksomheder forsat ser værdi i at samarbejde med bloggere og deres medie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *